انتخاب املاک مناسب

املاک با کاربری مختلط چیز جدیدی نیست، اما در سال های اخیر به دلیل تغییر در رفتار مصرف کننده، محبوبیت فزاینده ای پیدا کرده است. بسیاری از ایرانی ها این ایده را دوست دارند که مغازه‌ها، رستوران‌ها و حتی محل کارشان در فاصله‌ای چند قدمی از خانه باشد. این یک فرصت منحصر به فرد برای سرمایه گذاران با تجربه املاک و مستغلات در ایران فراهم می کند. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیشتر در مورد املاک و مستغلات چند منظوره هستید، این مقاله که توسط کارشناسان املاک باراکا آماده شده است، هر آنچه را که باید بدانید پوشش می دهد.

راهنمای سرمایه گذاری در املاک و مستغلات با کاربری مختلط

یک ویژگی با کاربری مختلط چیست؟

املاک با کاربری مختلط نوعی از املاک مستغلات در ایران است که واحدهای تجاری، مسکونی و گاهی حتی صنعتی را با هم ترکیب می کند. این به سرمایه گذاران اجازه می دهد تا از انواع مختلف املاک در یک سرمایه گذاری واحد بهره ببرند. توسعه‌های با کاربری مختلط اغلب دارای ویژگی‌های مکمل هستند، مانند هتلی که دارای فروشگاه‌های خرده‌فروشی و باشگاه ورزشی است.

 یا یک مجتمع آپارتمانی در چند قدمی رستوران ها و مشاغل محلی.این پیشرفت‌ها برای ساکنان راحت‌تر است، زیرا می‌توانند نیاز به داشتن خودرو را کاهش یا حتی از بین ببرند. و از منظر سرمایه گذاری، ملک چند منظوره اغلب عملکرد بلندمدت بهتری ایجاد می کند و بازده بالاتری ایجاد می کند.

انواع املاک با کاربری مختلط

هنگامی که شما در حال سرمایه گذاری در توسعه با کاربری مختلط هستید، هیچ محدودیتی برای انواع املاکی که می توانید بگنجانید وجود ندارد. اما در اینجا برخی از چهار نوع اصلی دارایی که مشاهده خواهید کرد، آورده شده است.

خیابان اصلی

فضای اصلی خیابان تلفیقی بین واحدهای مسکونی و تجاری در مرکز شهر است. این فضا معمولاً شامل واحدهای مسکونی در طبقات بالا و فضای تجاری در طبقه همکف است. مدل خیابان اصلی یکی از قدیمی‌ترین و بادوام‌ترین نمونه‌های املاک با کاربری مختلط است.

زندگی/کار

در یک فضای زندگی/کار، مستاجرین در تهران در یک ساختمان زندگی و کار می کنند. این می تواند شبیه یک کسب و کار در طبقه همکف ساختمان باشد، با آپارتمان هایی که در طبقات بالایی قرار دارند. همچنین می تواند شبیه شرکای تجاری باشد که در مجاورت یکدیگر و فضای کاری آنها زندگی می کنند.

مسکونی و اداری

فضای مسکونی و اداری ترکیبی از واحدهای اداری و مسکونی است. این فضا عمدتاً یک ساختمان تجاری با واحدهای مسکونی چند خانواری است که در یک ساختمان همزیستی دارند.

هتل های ترکیبی

یک هتل با کاربری مختلط معمولاً شامل یک هتل، مرکز تناسب اندام، منطقه خرده فروشی و غذا و سرگرمی است. استفاده از املاک با کاربری مختلط در صنعت هتلداری می تواند به افزایش ترافیک و افزایش سودآوری هتل کمک کند.

کارشناسی فنی ساختمان و مصالح بکار رفته در آن

اهمیت منطقه بندی با استفاده ترکیبی

منطقه‌بندی با کاربری مختلط ، که به آن برنامه‌ریزی با کاربری مختلط نیز گفته می‌شود، امکان ادغام گسترده‌تری از انواع مختلف املاک را در یک توسعه فراهم کرده است. این توسعه های منطقه بندی معمولاً به یکی از سه دسته تقسیم می شوند:

افقی: توسعه های افقی معمولاً شامل انواع ویژگی های یکبار مصرف هستند که عملکردهای مکمل را ارائه می دهند. به عنوان مثال، این می تواند مانند آپارتمان ها، مشاغل و فروشگاه های خرده فروشی واقع در یک بلوک باشد.

عمودی: توسعه های عمودی شامل انواع مختلفی از خواص در یک ساختمان واحد است. برای مثال، فروشگاه‌های خرده‌فروشی ممکن است در پایین‌ترین سطح ساختمان قرار داشته باشند و آپارتمان‌ها در طبقات بالا قرار گیرند.

پیاده‌روی: توسعه‌های قابل پیاده‌روی شامل ترکیبی از پیشرفت‌های افقی و عمودی هستند.

چرا توسعه‌های کاربری مختلط تقاضای بالایی دارند؟

در سال های اخیر، تقاضای فزاینده ای برای توسعه های با کاربری مختلط وجود داشته است. در اینجا چند دلیل برای این موضوع وجود دارد:

پیاده‌روی:

 یکی از بزرگترین مزایای توسعه‌های با کاربری مختلط، پیاده‌روی است. با توجه به انجمن ملی ملکی ® (NAR)، بسیاری از ایرانی ها زندگی در محله هایی را ترجیح می دهند که در فاصله پیاده روی از امکانات اطراف هستند. به ویژه، هزاره ها ترجیح می دهند در محله هایی زندگی کنند که بتوانند به رستوران ها و فروشگاه های اطراف بروید.

تغییر در رفتار مصرف کننده:

بسیاری از مردم تهران هزاره ها را به تقاضای فزاینده برای خواص ترکیبی نسبت می دهند. به طور فزاینده ای، هزاره ها ترجیح می دهند در مناطق شهری زندگی کنند و دوست دارند یا پیاده روی کنند یا از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. اما در طول دهه گذشته، بسیاری از بچه‌ها در سبک زندگی در حومه شهر با املاکی با کاربری مختلط معامله کرده‌اند.

فروش و پیش فروش خانه و آپارتمان با اقساط بلند مدت
افزایش تقاضا برای آپارتمان:

 طی 10 سال گذشته، تعداد افرادی که در تهران آپارتمان اجاره می کنند بیش از 10 درصد افزایش یافته است . برای کسانی که به انتخاب خود اجاره می دهند، املاک با کاربری مختلط استفاده عملی تری از فضا را فراهم می کند.

مزایا برای خرده‌فروشان:

 شکی نیست که فروشگاه‌های خرده‌ فروشی در دهه گذشته، ابتدا از رشد تجارت الکترونیک و اخیراً به دلیل تعطیلی‌های ناشی از ویروس کرونا، ضربه خورده‌اند. توسعه‌های کاربری مختلط ترافیک بیشتری را برای خرده‌فروشان و دسترسی بیشتر به مشتریان نسبت به فروشگاه‌های مستقل فراهم می‌کند.

By admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *